Friday 10 August 2012

kelebihan berpuasa (Kehadapan org yang tidak berpuasa)

setiap umat islam diwajibkan berpuasa sebulan pada setiap tahun. berpuasa memberi manafaat yang besar kepada umat islam. kata orang berpuasa boleh menjaga kita daripada bermacam penyakit....tidak lupa juga yang ingin menguruskan badan hehehe...tapi ada juga yang semakin gemuk time puasa ni, tidak tahu lah kalau org tu puasa ke tak, daripada pandangan mata kita sahur dia sahur time berbuka dia lah juga yang tak sabar2 nak berbuka, yang hairanya mulut tak kering badan tak kurus, bila diperhatikan org ni cergas gile n bertenaga hehehehe.....kalau ada yang seperti dia ni jangan terasa areeee hehehehe....






Apakah kelebihan berpuasa.......
Kenapa kita perlu berpuasa......
??????????????????????????????????????????????...................

sebagai seorang muslim, ini adalah perkara yang wajib dilaksanakan...betul tak

menurut daripada kajian yang dijalan kan oleh McFadon, seorang ahli kesihatan Amerika, menyatakan: “Setiap orang perlu berpuasa, kerana kalau tidak berpuasa maka ia akan sakit. Sebab racun makanan berkumpul dalam tubuh dan membuatnya seperti orang sakit, memberatkan tubuhnya, dan mengurangkan vitalitinya.

 “Apabila ia berpuasa, maka berat badannya menurun, dan racun-racun terurai daripada tubuhnya dan keluar, sehingga tubuhnya menjadi bersih secara sempurna dan sel-sel kembali baik”.



Menurut kajiannya, di antara manfaat kesihatan daripada berpuasa ialah:
  1. Merehatkan tubuh dan memperbaiki saraf.
  2. Menyerap zat-zat yang mengendap di usus. Pengendapan dalam jangka waktu yang lama mengakibatkan perubahan endapan itu menjadi kotoran yang beracun.
  3. Memperbaiki fungsi pencernaan dan penyerapan.
  4. Mengembalikan virtaliti organ pembuangan, dan memperbaiki fungsinya untuk membersihkan tubuh, yang mengakibatkan terkawalnya kestabilan dalam darah dan berbagai cairan dalam tubuh.
  5. Mengurai zat-zat yang berlebihan dan endapan di dalam jaringan yang sakit.
  6. Mengembalikan keremajaan dan vitaliti sel-sel serta berbagai jaringan dalam tubuh.
  7. Menguatkan indera dan meningkatkan IQ.
  8. Memperelok dan membersihkan kulit.
 maksudnya org yg tidak berpuasa akan semakin sihat (gemuk, tededah kepada penyakit).manakala yg berpuasa akan semakin kurus (bila time puasa laaaa) dan memiliki paras yang menawan dan berseri hehehe (mengenbalikan keremajaan n membersihkan kulit)

yang mana kita nak....korg pilihlah sendiri dan lu fikir lah sendiri hehehe

Alexis Carrel, pemenang hadiah nobel di bidang kedoktoran, dalam bukunya Man the Unknown menyatakan: “Banyaknya bahan makanan dapat melemahkan fungsi organ, dan itu merupakan faktor yang besar bagi berdiamnya jenis-jenis virus dalam tubuh.
 
“Fungsi tersebut adalah fungsi adaptasi terhadap bahan makanan yang sedikit. Gula pada jantung bergerak, dan bergerak pula lemak yang tersimpan dalam kulit.

“Semua organ tubuh mengeluarkan zat khususnya untuk mempertahankan keseimbangan dalaman dan kesihatan jantung. Berpuasa benar-benar memberikan dan pengganti jaringan tubuh kita”.

 nasihatnya di sini, kepada pria,cowo,awek,jantan,mak awek n bla-bla (yang berkenaan)...sekiranya ingin wajah yang comel, walaupun tak comel sebenarnya. berpuasa la kerana korg tidak akan rugi sedikit pun, selain daripada kita mendapat ganjaran daripada yang maha esa kita juga mendapat 1001 macam menafaatnya......

Nasihat khas untuk yang tidak berpuasa, makan lah selagi korg mampu, kerana ganjaran yang korang dapat lebih banyak dan lebih menguntung kan (penyakit) dan yang lebih menguntungkan ialah korg akan menjadi lebih dewasa (nampak semakin tua dan tdk comel(utk yang perasan comel)).

Selanjutnya korg bacalah sendiri kan hehehehehe http://www.islamituindah.my/kesan-positif-puasa-bagi-kesihatan

No comments:

Post a Comment