Sunday 16 September 2012

Rahsia doa mustajab

Ada segolongan orang yang Allah muliakan. Mereka diberi keistimewaan mustajab doa, yakni doa tidak terhalang untuk sampai kepada Allah, malahan makbul. Siapakah mereka yng Allah beri keistimewaan itu?

1. Doa anak yang soleh yang taat kepada ibubapanya.
Allah memberkati anak-anak yang taat kepada ibubapa mereka sehingga doa mereka begitu makbul. Ada seorang mukmin yang hidup pada zaman Rasulullah SAW memiliki ibu yang sangat dijaga dan ditaatinya, sehingga  Rasulullah SAW pernah bersabda " Dia memiliki ibu yang sangat ditaatinya. Jika dia berdoa, pasti Allah SWT akan memakbulkan" (HR Muslim). Beliau yang dimaksudkan ialah Uwais bin Amir.

Sesungguhnya melihat wajah ibubapa sahaja sudah mendapat pahala, inikan pula mentaati dan menjaga keperluan mereka. Subhaanallah. Barakallahuala walidaina.

2. Doa ibubapa kepada anak-anaknya
Allah memuliakan ibubapa dengan mengurniakan doa yang mustajab ketika mereka berdoa untuk anak-anak mereka. Jangan lupa untuk sentiasa berdoa untuk anak-anak kita. Mohonlah supaya anak menjadi anak yang soleh, bertakwa dan bijaksana. Salah satu doa untuk memohon anak tetap mengerjakan solat ialah:





 Doa ini ialah dari surah Ibrahim, ayat 40 dan 41.

3. Doa orang yang berpuasa hingga berbuka
"Tiga golongan yang doa mereka tidak ditolak ialah doa seorang yang berpuasa hingga dia berbuka, doa pemimpin yang adil dan doa orang yang dizalimi" (HR At-Tirmizi dan Ibnu Majah)

4. Doa orang yang teraniaya
Tidak ada hijab orang yang teraniaya dengan Allah.

5. Doa seorang sahabat untuk sahabatnya tanpa diketahui oleh sahabatnya
"Tiada seorang muslim pun yang berdoa untuk saudaranya dari belakang, melainkan malaikat berkata kepadanya : Dan bagi kamu apa yang kamu minta untuk saudaramu" (HR Muslim)

6. Doa orang yang sedang musafir
Mustajab doa orang yang bermusafir dengan syarat musafirnya itu bukan atas tujuan melakukan perkara yang maksiat.

7. Doa pemimpin yand adil

No comments:

Post a Comment